Používa službu Blogger.

Earl grey cupcakes s pomarančom.

by - piatok, novembra 30, 2018

A máme koniec novembra. Ani neviem, ako by som ho zhrnula... asi takto "lusk". Jeseň sa s nami už definitívne rozlúčila a nastáva zima. Predsa len, pár dní nám ešte pripomína, aká bola tohtoročná jeseň krásna. Určite krajšia ako tá minulý rok. Celkovo sa mi zdá, že minulý rok bolo oveľa zimšie a sychravejšie o takomto čase ako tento rok. Veď teraz si tu užívame 11 °C teploty cez deň a na Slovensku už sneží. Keďže nemám poriadnu zimnú obuv, ktorá by prežila sneh, v kútiku duše sa modlím, aby nesnežilo, aj keď v druhom kútiku sa vo mne prebúdza detská radosť z padajúcich vločiek a vŕgania snehu pod topánkami.
K jeseni a zime patrí neodmysliteľne čaj. Ja mám najradšej asi bylinkové, ale nepohrdnem ani zeleným či ovocným. Dokonca mi zachutil aj anglický čaj s mliekom. Človek musí len správne vychytať pomer mlieka. No a už len to vlievanie mlieka do čaju je magické. Pri premýšľaní, čo upečiem, som si spomenula, že dávno na Pintereste som videla koláčik z čaju. Zaujal ma a tak som si ho uložila. Zistila som, že je z čaju Earl Grey a pri rozbore tohto čaju (keďže doteraz mi nič nehovoril) som zistila, že sa veľmi dobre hodí k citrusom... no a už som mala vymyslené.
Brázdením internetu som zistila, že Earl Grey je čajová zmes s pridaním bergamotového oleja. Pôvodne sa robí z čierneho čaju, ale dnes sa už dá nájsť aj zo zeleného či oolong. Bergamot pochádza z rastliny "Bergamot orange", čo je nejaký hybrid medzi horkým pomarančom a citrónom. Vraj chutí menej kyslo ako citrón ale viac horko ako grapefruit. Neviem si to veru predstaviť, ale olej z neho krásne prevonia čaj citrusovými tónmi.
Rozhodla som sa upiecť cupcakes, keďže som žiadne už veľmi dlho nepiekla (naposledy tie s bielou čoko). Chuť pomaranča sa k čajovým cupcakes neskutočne hodí a ja s mojim milým sme ich mali za 2 dni zjedené. Chuť je nevtieravá a predsa intezívna a neodolateľná. Pomarančový krém sa naozaj oplatí vyskúšať doma, aj keď sa dá zohnať aj kupovaný alebo nahradiť marmeládou. V koláčikoch robí až predvianočnú atmosféru a rozvonia celú kuchyňu. Výborné raňajkové cupcakes vás nabudia do dňa a možno aj do dvoch, také sú dobré.  V jednom z receptov som čítala, že si treba dávať pozor, keď chcete dávať koláčiky deťom, keďže obsahujú kofein. Neviem, či je to tak obrovské množstvo, aby sa tomu museli strániť deti, ale lepšie pripomenúť. 
Zajtra nám začína december a pozajtra je prvá adventná nedeľa! Wow! Tento rok ubehol tuším ešte rýchlejšie než minulý. Ja som si dala predsavzatie, že ku každému adventnému týždňu niečo upečiem a pridám aj sem na blog. Som zvedavá, či sa mi to podarí. Držte palce!

  • cesto:
  • 150 ml mlieko
  • 4 sáčiky earl grey čaj/ 3 PL earl grey sypaný čaj
  • 1 PL kyslá smotana
  • 1 ČL vanilkový extrakt
  • 1 dcl olej
  • 130 g kryštálový cukor
  • 2 vajcia
  • 200 g hladká múka
  • 1 ČL prášok do pečiva
  • 1 ČL sóda bikarbóna
  • 1/2 ČL soľ
  • krém:
  • 400 g mascarpone/ smotanová nátierka
  • 50 ml smotana na šľahanie
  • 3 PL orange curd + cca 4 PL na plnenie a 1 PL na poliatie
  • čajové vrecúško/ 1 ČL čaju na ozdobu
Mlieko si necháme zovrieť a vložíme doň čaj. Odstavíme z ohňa a necháme vychladnúť. Precedíme a sáčiky poriadne vyžmýkame. Pridáme kyslú smotanu a vanilku. V druhej miske si zmiešame všetky sypké suroviny, múku, prášok do pečiva, sódu bikarbónu a soľ. V ďalšej miske vymiešame olej s vajíčkami. Postupne pridávame čajovú zmes a striedame so sypkou zmesou, dokým všetko vmiešame. Cesto vylejeme rovnomerne do papierových košíčkov do 3/4 a pečieme pri 180 °C. Necháme vychladnúť.
Zatiaľ si pripravíme veľmi jednoduchý krém. Môžete použiť svoj overený a len ho ochutiť pomarančovým krémom, alebo si pripraviť tento.  Vymiešame si mascarpone so smotanou na šľahanie a postupne pridávame orange curd. Vždy ochutnáme či je ho už dosť, mne stačili 3 PL. Po vychladnutí koláčikov ich v strede poprepichujeme niečím hrubším, ako rúčka varechy, alebo ak máte na to pomôcky tak s tým. Do vnútra nalejeme orange curd, ktorý sme si preliali do cukrárskeho vrecka a vrch ozdobíme krémom, trochu zohriatym curdom a čajom. Sladkú chuť!










You May Also Like

0 komentárov