Používa službu Blogger.

Orange curd. | Pomarančový krém.

by - štvrtok, novembra 22, 2018

Či tomu chceme veriť alebo nie, čas Vianoc sa neúprosne blíži. Pre niektorých bohužiaľ, ale myslím, že pre väčšinu konečne! Najkrajší čas v roku strávený s najbližšími. Minulým rokom som si uvedomila naozaj pravý význam Vianoc, kedže po cca 4 mesiacoch som prišla na 2 týždne domov. Bol to pre mňa veľmi vzácny čas, kedy som bola doma, s rodinou, s kamarátkami a dokonca sa vtedy medzi mnou a mojim milým začalo niečo diať. Tento rok bude to bude opäť iné. Môj milý je tu so mnou a obávam sa, že na Vianoce tu zostane a mne to láme srdce na 2 polky, kedže ja už mám kúpené letenky na 10 dní. Teším sa domov, ale zároveň ho tu nechcem nechať na Vianoce samého. Čo vám poviem, dospelosť je nanič.
V tejto chvíli som si uvedomila, že už som napísala "Vianoce" viac než by sa patrilo na November. Totižto, všade tu už vidím svetielka, ozdoby, trhy sú otvorené od 15. a človek či chce, či nechce, do nejakej miery ho to ovplyvní. Síce na to hundrem ale podvedome sa už teším a premýšľam, koho čím obdarujem. Vždy sa mi páčili vlastne vyrobené darčeky a každý rok si hovorím, že tento rok bude ten, kedy niekomu niečo vyrobím. Nikdy mi to samozrejme nevyšlo a vždy som si povedala, že šak nabudúce. Šiť neviem ani žiadne iné ručné práce, preto som skôr premýšľala nad jedlom. 
Vianoce mi voňajú aj po pomarančoch, presne ako tento pomarančový krém, ktorý som síce robila do iného receptu, ale napadla ma pri ňom táto myšlienka obdarovania vlastným výrobkom. Situáciu mám ale trošku sťaženejšiu a na vine je Ryanair! Preto asi opäť odložím svoje dary na neurčito.
Predsa ale, tento orange curd je idealný dar k Vianociam (dúfam, že to slovo píšem naposledy až do decembra). Pôvodne som chcela robiť marmeládu, ktorá by bola ešte lepšia, ale strach ma zastavil a zvolila som istejšiu variantu curdu. Je nádherne prevoňaný pomarančom a keby som nebola taká držgrošná, tak aj vanilky. Ja som ju totižto vynechala, múdručká, pretože sa mi ju tam nechcelo dávať, ale teraz keď si predstavím ako by to chutilo a ako krásne by sa v ňom semienka vanilky vynikali, tak vám nie že radím, ale prikazujem, dajte tam tej vanilky aj zo semienkami a neoľutujete! Každopádne, poďme si o ňom povedať trošku bližšie, pre tých ktorý slovo "curd" ešte nepočuli. Je to typický britský dezert, ktorý sa v 19. a začiatkom 20. storočia vyrábal v každej domácnosti a používal sa na potieranie chleba, ich obľúbených scones alebo do koláčov. Pôvodne sa vyrába citrónový, to len ja som ho pre recept zmenila, a  obsahuje vajcia a veľa cukru. Môže sa robiť aj z iného ovocia, ale o tom potom, keďže plánujem vyrobiť aj klasický citrónový a trochu viac sa rozpísať aj o histórii a podobne.
Orange curd odporúčam ako dar, do pečenia, ako náhrada džemu či ako sladidlo. Hustí je aj bez ďalších iných prísad a určite chutí lepšie ako kupovaný. Čo sa týka trvanlivosti, niekde som čítala že vydrží týždeň a inde písali že celú večnosť... tak asi niečo medzi týždňom a celou večnosťou odporúčam. Nech vám chutí!



  • 6 žĺtkov
  • 2 väčšie pomaranče
  • 300 g kryštálový cukor
  • 110 g maslo
  • 1/2 ČL soľ
  • 1 PL vanilkový extrakt / 1/2 struk (nemusí byť ale odporúčam)
Pomaranče umyjeme a postrúhame najprv kôru a potom vytlačíme šťavu (mali by ste mať cca 1-1,5 dcl). Kôru krájame najemno, ale ak chcete v kréme cítiť kúsky, nastrúhajte na hrubšie. Všetko spolu s ostatnými ingredienciami dáme do hrnčeku a varíme na miernom ohni. Varíme do zovretia a potom ešte ďalších 5 minút, dokým nám hmota zhustne a žĺtka sa úplne uvaria. Prelejeme do pohára a necháme vychladnúť. Sladkú chuť!




 

You May Also Like

0 komentárov