Používa službu Blogger.

Brioche | Brioška.

by - pondelok, júna 03, 2019

Naspäť v Anglicku, naspäť do reality. Privítanie som mala slnečné, ale včera sa už ukázala pravá stránka anglického počasia. Ešteže som v sobotu stihla zasadiť tie moje rajčinky. Doma som si užívala kuchyňu celú pre seba a vypekala veci, ktoré sa tu na plynovej rúre robia ťažko. Okrem chlebíkov som vyskúšala opäť aj briošku. Opäť? Áno, v prvom ročníku sme ju piekli v škole a vtedy som ju upiekla aj doma, pretože mi tak učarovala, že som chcela, aby aj naši ochutnali takú dobrotu. Recept som mala vtedy zo školy samozrejme a išlo tam obrovské množstvo droždia, čo doteraz nechápem.
Druhý pokus som chcela urobiť poriadne a s najlepším a najautentickejším receptom pod slnkom. Preto som sa pustila do pátrania. Ako u mnoha klasických receptov, verzie sa líšia len minimálne. Do jedného ide viac vajec ako do druhého, ďalší zas šetrí na masle viac ako je prijateľné. Neviem, či recept, ktorý som z toho všetkého "vytvorila" je najlepší na svete, ale môžem Vás ubezpečiť, že je lepší ako ten, ktorý som skúšala zo školy. Brioška je krásna, nadýchaná, sťa páperie, taká lahodná a po okrajoch chrumkavá. Na dobrú briošku mám skrátka slabosť!
Dobrú Brioche robia ingrediencie a to konkrétne vajcia, mlieko a tuk v podobe masla. Týmito surovinami sa odlišuje od klasického chleba a dostáva sa na hranicu medzi chlebom a pečivom. Ja v tom mám jasno: Je to bohatý, mierne sladký chlebík s úžasne jemnou textúrou. Či pečivo? 😅 Historicky pochádza už z dôb Márie Antoinette, ktorá v časoch, kedy bola aj múka drahá a brioška sa považovala za pokrm bohatých, vyslovila tú slávnu vetu "Qu’ils mangent de la brioche” do angličtiny preložené ako "Let them eat cake!" čo by malo byť po správnosti preložené ako "Let them eat brioche!" ("Nechajte ich jesť briošku!"). Čo som sa dočítala, tak to bola odpoveď na správu, že sa poddaným míňajú zásoby chleba... veľmi múdre. O tejto tematike je toho veľa popísaného, ale nás to momentálne až tak nezaujíma ako konkrétny recept.
Originál brioška sa pečie vo forme podobnej tej na bábovku a pozostáva z dvoch gúľ "tela a hlavy". V mojom prípade to nedopadlo dobre, keďže sa brioška asi trošku v rúre spoločensky unavila a odkvecla jej hlava. Nevadí. Ďalšia možnosť pečenia je vo forme "chlebíka", či už vrkoč alebo vedľa seba poukladané guľôčky rovnakej veľkosti. Dôsledkom veľkého obsahu masla, mlieka a cukru brioška v rúre veľmi rýchlo hnedne. Nemajte teda strach ju trošku viac "pripáliť", aby ste si boli istý, že je vo vnútri upečená a vonku chrumkavá.
Svoj preslov by som ukončila pikoškou, ktorú som sa dočítala: brioška by sa nemala krájať, ale trhať. Hmm, zaujímavé. S džemom, medom či na slano ( to musím ešte vyskúšať) určite ju vyskúšajte doma a pocítite nebíčko v papuľke.


Recept:
  • 500 g hladká múka T650 alebo chlebová múka
  • 6 vajec
  • 80 ml mlieko
  • 10 g soľ
  • 50 g cukor
  • 20 g droždie
  • 250 g maslo
  • kôra z 1 pomaranča alebo citrónu
  • vajíčko na potretie 
Cesto je najlepšie robiť mixérom, či už ručným alebo robotom. Do misky si odmeriame všetky suroviny okrem masla. Dávame pozor aby sa droždie nedostalo do priameho kontaktu so soľou. Cesto mixujeme na stredných otáčkach do hladka a následne pridávame zmäknuté, na malé kúsky nakrájané maslo. Vždy hodíme pár kúskov a počkáme kým sa nezapracujú a až potom prihodíme ďalšie. Zvýšime otáčky a mixujeme dovtedy, dokým sa cesto neodlepuje od stien misky. Bude stále lepkavé, ale nepridávajte viac múky, uvidíte, že po odležaní sa jeho štruktúra zmení. Cesto prenesieme do misky, najlepšie trošku naolejovanej, a necháme kysnúť. Kysnutie trvá cca 1-2 hodiny alebo do zdvojnásobenia objemu, ale odporúča sa sa cesto nechať odstáť v chladničke aj deň či 2, kde dostane zaujímavú fermentovanú chuť.
Cesto následne spracujeme do požadovaného tvaru a dáme do vymastenej formy podkysnúť. Ak ste sa rozhodli pre klasický tvar briošky, vytvarujte si 2 guličky, jednu veľkú a druhú o polovicu menšiu. V strede veľkej gule prstom spravte dieru a malú guličku vyvaľkajte do tvaru slzy. Tenšiu časť "slzy" prestrčte cez dieru vo veľkej gule a vycentrujte. Jednoduchšiu verziu na tento tvar nájdete TU↑. Ak ste sa rozhodli pre vrkoč, cesto rozdeľte na toľko rovnakých častí, z koľkých chcete vrkoč upliesť. Upletený vrkoč vložte do vymastenej formy na biskupský chlebík a nechajte podkysnúť.
Pred pečením cesto potrieme veľmi jemne vajíčkom a pečieme pri 180 °C cca 15-20 minút. 

TIP: Ak chcete briošku na slano, uberte trochu cukru o 10-15 g a vynechajte kôru z citrusu, naopak ak chcete na sladko, do cesta zapracujte čokoládové kúsky, sušené ovocie či orechy.





You May Also Like

0 komentárov