Používa službu Blogger.

Lemon curd | Citrónový krém.

by - streda, mája 29, 2019

Odkedy som doma, neviem sa dokopať k napísaniu receptu. Vypekať vypekám, ale na blog sa nič nedostáva. Jednoducho sa mi nechce. Užívam si chvíľky doma a to sladké nič nerobenie. Niektorí chodia na dovolenku k moru do zahraničia, ja chodím na dovolenku domov. Veď počkaj Lucia, ešte len to začne, keď začneš poriadne pracovať. Už si nikdy neoddýchneš... Nedá sa oddýchnuť do zásoby?!
Čo som tu, pár dní sa mi ušlo aj slnečných. Navodzuje mi to pocity leta a príjemnej nálady. Aj keď veľké horúčavy v láske nemám, dá sa s ňou zatočiť hocijak. Trebárs aj s osviežujúcim dezertom, či len nátierkou. A tu sa dostávame ku koreňu veci. Lemon curd je univerzálny krém, ktorý sa používa na chleba, do koláčov aj zmrzlín, ale aj len tak samotný. Využití ma mnoho, ale jedno majú spoločné... osvieži. V Anglicku sa používa už od konca 19. storočia, kedy si ho ľudia natierali na chlieb a scones počas čaju o 5 ako náhradu za džem. Jeho príbuzný je citrónová náplň do koláčov, ktorá ale neobsahuje toľko citrónov, nie je taká bohatá na chuť a pridáva sa do nej šrob.
V knihách i na internete som sa stretla s veľkým množstvom receptov. V jednom sa krém šľahá nad parou, v inom bez. Do jedného idú celé vajcia, do druhého len žĺtky. V jednom sa zmieša všetko naraz, v inom zas postupne, no z každého vznikol ten istý produkt, citrónový krém. Z mojej vlastnej skúsenosti som mala možnosť vyskúšať pár receptov, kde sa pridávali celé vajcia a v recepte sa písalo bez vodnej lázne, no v kréme sa mi spravili hrčky. Na druhý krát som dala nad paru a krém sa spravil pekne jemný. Vo všeobecnosti bude samozrejme krém s celými vajciami svetlejší, ako ten len so žĺtkami. Okrem toho, že bude bledší bude aj jemne krémovejší a nadýchaný vďaka bielkom. Naopak krém len zo žĺtkov bude nádherne žltý a viac tuhý a povedala by som že pudingový ako ten môj na fotke. Oba krémy chutia výborne a bohato po citróne, tak je len na vás, ktorú variatnu si zvolíte. 
Okrem citrónového krému si môžete pripraviť aj iné krémy z citrusov napr. z limetiek, grapefruitu, ananásu, passion fruit - marakuje, ale aj pomaranču, ktorý som už pripravovala a recept nájdete TU↑. Dokonca som zistila, že sa dá vyrobiť aj z bobuľového ovocia, čo by som v budúcnosti chcela určite vyskúšať. A čo tak slivka či jablko? Ktovie či by sa to dalo. Musím to vyskúšať a dám vedieť alebo to skúste vy a dajte vedieť. Inak je veľmi rýchla robota a máte plný pohár krému bez konzervantov a pridaných zbytočných látok ako v kupovanom. Oplatí sa!



Recept s celými vajciami:
  • 100 ml citrónová šťava (2-3 citróny)
  • kôra z použitých citrónov
  • 225 g vajcia (4-5 vajec)
  • 80 g kryštálový cukor
  • 85 g maslo
Recept so žĺtkami:
  • 70 g kryštálový cukor
  • 50 g žĺtky
  • 50 g citrónová šťava 
  • kôra z citrónu
  • 40 g maslo
Postup pre obe varianty:
Sú 2 možnosti, ako krém uvariť:
1. vajcia/žĺtky vymiešame s cukrom a pridáme citrónovú šťavu s kôrou. Odporúčam to dať na vodnú kúpeľ a miešame dokým krém nezačne hustnúť. Krém je hotový, keď na vareche s krémom zotrieme prstom stred varešky a krém sa z oboch strán nezleje dokopy. Odstavíme a pridáme maslo. Keď je maslo úplne vmiešané, prikryjeme fóliou a necháme vychladnúť.
2. Všetky suroviny spolu zmiešame a vymiešame nad parou do husta.



You May Also Like

0 komentárov