Používa službu Blogger.

Marhuľový strúhaný tvarohový koláč.

by - utorok, júna 11, 2019

Milujem tvaroh a strúhaný tvarohový bol už od detstva jeden z mojich favoritov. Vždy sa nad ním zamýšľam ako nad niečím výnimočným a zaujímavým. Zaujíma ma, kto prišiel na ten nápad to cesto tak postrúhať a ako ho to napadlo. Tento koláč je moc nedocenený a určite by sa mu mala venovať väčšia pozornosť. Pri mojom klasickom plánovaní, čo ďalšie upečiem som zvažovala veľa možností. Jahody či marhule? S čokoládou či mandľami? Mufiny či tart? No a potom *blink*, zasvietilo sa mi v hlave. Skúsim upiecť marhuľový strúhaný. Pán google ma opäť ubezpečil, že s týmto nápadom som neprišla na svet ako prvá, ale našla som len recepty so zaváraných marhúľ, tak som mala priestor na špekulácie aspoň tu keďže som chcela použiť čerstvé. A to vám poviem priatelia... marhule som kupovala po prvý krát, kedže doma máme vlastný strom a veru, len sa mi oči prevracali. Za 600 g marhúľ som platila 2 libry. Čo vám preskočilo? Ruka sa mi trásla, keď som vyťukávala PIN na karte a v duchu som sa utešovala, že sú to čerstvé a kvalitné marhule, najlepšie aké môžem vo svojom okolí dostať. Viem, že klamať sa nemá, ale seba môžem. 
Premýšľala som, ako tam marhule zakomponujem, ako to bude najlepšie vyzerať a najlepšie chutiť. Rozhodla som sa marhule rozvariť s cukrom na "pyréčkovú" konzistenciu. Marhule som úplne nerozmixovala, aby tam bola stále cítiť ich textúra a chuť na maximum. Všetko išlo podľa plánu, veď na takomto koláči sa nedá čo pokaziť. A predsa sa pokazilo... Plnku som rozotierala asi príliš drsno, pretože spodok zo stredu plechu sa mi vyparil a tým pádom sa koláčik zle krájal. Preto vám radím byť nežní a ospravedlniť moje neprofesionálne fotky, ktoré ma opäť nútia premýšľať nad svojou existenciou. 
Ja ho voľakedy upečiem ešte raz a nafotím lepšie, ako si hovorím pri 3/4 mojich fotiek. Veru, s fotografiou a fotením koláčov sa pasujem horko ťažko. Veľmi ma to baví, ale to nestačí. Fotografia je umenie a preniesť do nej nálady, farby, dokonalosť či moju víziu je veľmi ťažké. Ešte ťažšie mi to príde, keď už sa vyše 2 rokov snažím porozumieť nadstaveniam môjho fotoaparátu pre začiatočníkov. Ešteže vidím ako-také pokroky, inak by som to vzdala už dávno, a udržuje ma to sa snažiť ďalej a porozumieť tomu celému umeniu fotografie. 
Naspäť k téme!!!! Koláčik je svieži a do vašich slovenských horúčav ideálny. Marhule sú príjemne kyselkavé a tvaroh nie moc sladký. Koláčik nie je náročný na prípravu ale napriek tomu je vynikajúci a... vlastne čo sa tu rozpúšťam, určite ho všetci poznáte tak si ho hybajte rýchlo upiecť. Šup!


Recept:

  • cesto:
  • 400 g hladká múka
  • 100 g práškový cukor
  • 250 g maslo
  • 1 žĺtok
  • 12 g prášok do pečiva (1 balíček)
  • 4 PL kakao (60 g)
  • plnka:
  • 800 g tvaroh
  • 4 žĺtky 
  • 5 bielkov
  • 180 g kryštálový cukor
  • 1 citrón
  • marhule:
  • 500 g marhule
  • 100 g kryštálový cukor
  • 1/2 citrónu
Príprava cesta je veľmi jednoduchá. Všetky suroviny spolu miesime dokým sa nevytvorí jednotná hmota. Trošku to trvá, tak sa neľakajte, že sa to nespája. Hmotu rozdelíme na polovicu a dáme zachladiť do chladničky.
Medzitým si pripravíme marhulovú plnku. Marhule umyjeme a nakrájame na štvrtiny. Varíme za občasného miešanie s cukrom a citrónovou šťavou. Keď sú marhule mäkké, odstavíme z ohňa a buď ich ponorným mixérom vymixujeme do hladka alebo len popučíme tou vecou na zemiakové pyré tak ako som to spravila ja. Necháme vychladnúť
Tvarohovú pripravíme tak, že zmiešame tvaroh, cukor, kôru a šťavu z citróna, žĺtky. Bielky vyšľaháme do peny a zľahka vmiešame do tvarohovej zmesi.
Stredne veľký plech vystelieme papierom na pečenie. Vytiahneme si jednu časť cesta a postrúhame ju na struháku rovnomerne na plech. Naň vylejeme 3/4 cesta. Ostatok zmiešame s marhulami a vylejeme na tvarohovú plnku. Zarovnáme a na vrch nastrúhame druhú polovicu cesta. Pečieme pri 180 °C dokým nám špáratkový test neukáže, že je koláč hotový (cca 40 min). Sladkú chuť!




You May Also Like

0 komentárov