Používa službu Blogger.

Hruškový tart s madľami. Frangipane tart.

by - pondelok, septembra 30, 2019

Za ten týždeň, čo som sa tu neozvala som stihla:

  • o rok zostarnúť
  • vykonať veľmi ťažké životné rozhodnutie medzi dvomi pracovnými ponukami
  • nájsť si svoju oficiálne prvú prácu 
  • nájsť si úplne prvú prácu v cukrárstve
  • začať hrať sudoku
  • začať si robiť desiate do práce
  • premýšľať nad tým, koľko dní mám do dôchodku 
  • uvedomiť si, že jedna životná kapitola je za mnou a práve začínam žiť novú
  • (s posledným uvedením bodom som sa ešte zmieriť nestihla)
  • upiecť hruškový tart 
  • a ešte oveľa viac..
Za týždeň sa toho dá naozaj veľa stihnúť. Občas sa za celý týždeň neudeje nič zaujímavé a človeku sa dni zlievajú do jedného, inokedy sú zas týždne nabité, presne také, aký som zažila ja ten posledný. Kiežby som bola vždy tak produktívna a nestrácala čas. Nie vždy sa to darí. Pri mojej náladovosti je občas až nadľudský výkon udržať sa motivovaná. Na tom musím ešte popracovať...
Hruškový tart! O tom som chcela písať (okrem iného). Prišla k nám jeseň a ruka v ruke s mojim novoročným predsavzatím (piecť sezónne), som aj svoje pečenie presedlala do ďalšej fázy roku. Zahájila som ho hruškovým tartom, ala frangipane. Tento tart je z jedných najpopulárnejších tartov a najčastejšie sa robí práve s hruškami. Myslím, že aj vo veku sa určite bude držať na prvých priečkach. Plánovala som o Frangipane spraviť samostatnú históriu, ale rozmyslela som si to, veď sa jedná v podstate o plnku. Áno, frangipane je mandľový krém, ktorým sa plnia tarty rôznych príchutí. Hodí sa naozaj ku všetkému. Prvý recept sa objavil v knihách už okolo roku 1674 a prekvapivo názov Frangipane nenesie žiaden cukrár či kráľovský člen. Marquis Muzio Frangipani bol taliánsky fajnšmeker, ktorý vyrobil parfém silne voňajúci po mandliach. Parfémom sa inšpirovali francúzsky cukrári a vznikla francúzska klasika. Píše sa, že vraj sa do madľového krému pridával aj spomínaní parfém na vyzdvihnutie arómy.
Dezert sa skladá z 3 komponentov: Sweet pastry (cesto), Frangipane (madľový krém) a varené hrušky. Časovo mierne náročné, ale výsledok stojí za to. Nabudúce by som pridala asi viac cukru a hrušku zamenila za jabĺčko, keďže úprimne hruškové koláče moc nevyhľadávam. Koláčik je ale chuťovo veľmi jemný, nie moc sladký a prevoňaný mandľami a macerovanými hruškami. Najlepší je teplý poliaty karamel či s kopčekom zmrzliny. 



  • cesto:
  • 250 g hladká múka
  • 90 g kryštálový cukor
  • štipka soli 
  • 150 g maslo
  • 1 vajce
  • hrušky:
  • 3 hrušky
  • 600 ml voda
  • 100 g hnedý cukor
  • 50 g kryštálový cukor
  • kôra z 1/2 citrónu
  • šťava z 1 citrónu 
  • 2 ČL mletá škorica alebo 1 kus celej
  • 1 hviezdička anízu
  • 5 klinčekov
  • 40 ml rum/brandy
  • plnka:
  • 115 g maslo
  • 150 g kryštálový cukor
  • 3 vajcia
  • 15 g hladká múka
  • 120 g mleté mandle
  • kôra z 1/2 citrónu
  • 1 štamprlík rumu/brandy
Cesto: Múku,cukor a maslo miesime rukami do mrveničky. Pridáme vajíčko a vypracujeme pevné cesto. Prestaneme mixovať, akonáhle sa hmota spojí. NEPREMIESIŤ! Necháme odležať v chladničke minimálne 30 minút. Cesto vyvaľkáme na tenký plát a vystelieme ním buď 5-6 menších foriem alebo jednu veľkú. Dobré je dať aj takto uložené cesto na pár minút do chladu. Pečieme najprv na slepo pri 180°C, pred koncom odokryjeme a upečieme na farbu. Necháme vychladnúť.
Hrušky: Hrušky si ošúpeme, nakrájame na polovice a zbavíme sa jadra. Ostatné suroviny spolu dáme do hrnca a necháme zovrieť. Do rozvaru vložíme hrušky a buď prikryjeme pokrievkou alebo papierom na pečenie vystrihnutý v tvare hrnca. Počas varenia obrátime hrušky a varíme do polomäkka. Majte na pamäti, že hrušky budú v tej vode aj chladnúť, tak ich odstavte radšej trošku skôr. Necháme vychladnúť.
Krém/plnka: Maslo vymiešame s cukrom. Pridáme kôru a ak chcete rum (odporúčam). Nakoniec primiešame mandle a múku.
Dokončenie: Vychladnuté tartové košíčky naplníme krémom do 3/4 a do stredu umiestnime nakrájanú hrušku. Pečieme pri 180°C cca 20 min. alebo dokým nám špáratkový test neukáže, že je cesto hotové. Polejeme karamelom a podávame s kopčekom zmrzliny alebo len posypaný cukrom. Sladkú chuť!







You May Also Like

0 komentárov