Používa službu Blogger.

Výborný jablkový zákusok.

by - streda, augusta 29, 2018

Tak výborný, že som ho nedokázala prestať jesť. Prvý jablkový koláč po lete je vždy niečím špeciálny a iný od všetkých. Možno je to čerstvými jablkami alebo nadšením z prichádzajúcej jesene. Ja som milovník jesene. Radšej nosím pančuchy a sukňu ako kraťasy a tielko. Radšej mám teploty do 25 °C ako tie nad 30. Predsa mám ale radšej slnečnú jeseň než tú upršanú a chladnú. Vtedy nám už nezostáva nič iné, len zostať v teple domova, popíjať čaj a zajedať ho koláčikom... a možno aj týmto výborným jablkovým.
Och, ako ja zbožňujem takýto starý kvetinový porcelán. Šáločky, tanieriky, podšálky, to je moje potešenie. Pohladenie pre oči. Z takých by som chcela piť každý deň. Aké by to bolo krásne si nájsť každý deň čas na čaj a koláč, presne ako v Anglicku čaj o piatej... aj na ten túžim raz ísť, keď už mám tú možnosť byť priamo v Anglicku, a zažiť atmosféru čajíkovania. Dovtedy si môžem robiť čajíky doma a užívať si domácu pohodu, ktorá prekoná všetky čaje o piatej na svete. 
Jablkový zákusok je ideálny dezert k nedeli. Nie je veľmi zložitý a na moje prekvapenie je aj celkom rýchly. Lahodná piškóta sa snúbi s výbornou jablkovou plnkou, ktorá mohla byť u mňa trošku vyššia. Mala som dať viac jabĺk a hneď by to vyzeralo o čosi lepšie. Ani čokoládová poleva nevyšla podľa mojich predstáv a veľmi kazí vzhľad zákusku na fotkách. Preto odporúčam (aj v recepte som to napísala) pridať miesto masla do čokolády, ako vždy, smotanu na šľahanie a spraviť tuhšiu ganache. Aj to bude lepšie chutiť, aj sa to bude lepšie krájať. Hrdá som ale na korpus. Ten mi vyšiel krásne nadýchaný a vláčny. Prijala by som, keby je korpus rovnako vysoký ako jablková plnka ale korpus narástol do veľkých rozmerov a plnky je zas málo. Nabudúce si musím poriadne zvážiť jablká a vybrať len také, z ktorých nebudem musieť vykrojiť 1/3 preč. Na chuti to ale nič nepokazilo. Klinčeky a škorica krásne prevoňali koláč a aj keď sa dá upiecť bez týchto prísad, pre mňa jablkový koláč bez škorice nie je ono. Jablká a škorica sú skrátka parťáci na celý život.
Vám odporúčam nešetriť na jablkách, aby bola plnka vyššia, čokoládu roztopiť so smotanou a nie s maslom, a vychutnať si hotový zákusok so šálkou čaju v kruhu rodiny.

  • korpus:
  • 4 vajcia
  • 150 g kryštálový cukor
  • 100 ml olej
  • 100 ml mlieko
  • 1 PL vanilkový extrakt (nemusí byť)
  • 200 g hladká múka
  • 1 prášok do pečiva
  • plnka:
  • 1 kg jabĺk na kocky
  • 150 ml voda
  • 5 PL kryštálový cukor
  • 1 ČL škorica
  • 5 klinčekov
  • 2 Zlaté klasy
  • 150 ml voda
  • poleva
  • 150 g čokoláda
  • 60 ml smotany na šľahanie
Začnime s prípravou plnky. Jablká si očistíme, nakrájala na kocky a hodíme do hrnca so 150 ml vody, cukrom, škoricou a klinčekmi. Varíme na miernom ohni, kým sa jablká neuvaria. Medzitým si pripravíme korpus.
Žĺtky vymiešame s cukrom do peny. Pridáme mlieko, olej a extrakt. Múku zmiešame s práškom do pečiva a postupne primiešavame do cesta. Nakoniec zľahka primiešame sneh s bielkov. Cesto vylejeme na väčší plech a pri 180 °C pečieme niekoľko minút. Korpus je upečený rýchlo, treba to sledovať.
Keď sú jablká uvarené, vyberieme z nich klinčeky a ponorným mixérom ich rozvaríme na pyré. V druhej miske si v 150 ml vody rozmiešame 2 Zlaté klasy a vylejeme ich do jabĺk. Miešame dokým sa nám nespraví hustá kaša. Keď kaša prevrie, odstavíme z ohňa. Vylejeme ešte na teplý korpus a necháme vychladnúť.
Smotanu zohrejeme, krátko pred zovretím odstavíme a vylejeme do misky s nalámanou čokoládou. Chvíľu necháme čokoládu pustiť a potom miešame, dokým sa úplne nerozpustí. Rovnomerne rozotrieme na stuhnutý zákusok a necháme zachladiť. Horúcim nožom krájame kocky. Sladkú chuť!


 

  


You May Also Like

0 komentárov