Používa službu Blogger.

Domáca granola.

by - piatok, januára 25, 2019

Ako každý začiatok roku, ani tento sa neobišiel bez predsavzatí a prehnanej motivácie. Premýšľala som nad tým, čo nám dáva zrazu takú radosť a silu do života. Odrazu máme v mysli úžasné plány, ako povedieme svoj život ďalej, aké to bude úžasné a ako sa všetko zmení na dobré. Nový rok je také to magické miesto, ktoré nám dáva šancu na zmenu a reštart. "Od nového roku začnem..." Veta, ktorú si nejeden z nás (a nejeden krát) povedal pri dôležitých rozhodnutiach. Celý rok odkladáme veci na neurčito a príchodom nového roku sa to neurčito odkladá do ďalšieho roku. Tým pádom, začiatok januára by mal byť ten najproduktívnejší čas v roku, keďže by sa konečne odložené záležitosti pomocou predsavzatí mali plniť. Predsa, druhú polovicu januára môžme prirovnať Bermudskému trojuholníku, kde sa všetky predsavzatia strácajú v nedohľadne. Tým sa vyrovnáva úspechové skóre januára a stáva sa z neho priemerný mesiac, ako každý iný. Kam tá motivácia mizne? Je na to nejaký liek?
Ani ja som sa tomuto magickému času neubránila a v duchu predsavzatí som naštartovala tento rok. Neobišli ma moje každoročné predsavzatia ako viac čítať, viac sa hýbať a zdravo jesť. Musím sa vám priznať, že zatiaľ som knihu neotvorila, cvičiť ma bavilo týždeň (aj keď môj milý ma stále presviedča aby som si s ním zacvičila a vážim si, že to ešte nevzdal) a moje občasné záblesky zdravej stravy striedajú palacinky a čokoládky všetkého druhu. Mala som aj takú myšlienku, že keď už sa neubránim jedeniu sladkostí, dám si podmienku, že budem jesť len tie, ktoré si spravím a nebude v nich až toľko cukru ako v tých z obchodu. Toto rozhodnutie je stále aktuálne, ale maškrtnosť môjho drahého rozhoduje vždy v prospech kupovaných dobrôt. Stále sa ale nevzdávam a od februára predsa môžem začať odznova. (žmurk)

Ako veľký fanúšik raňajkových jedál som sa už dlhšiu dobu pohrávala s myšlienkou domácej granoly. Tú kupovanú mám veľmi rada, ale vždy mi prišla moc sladká. Granola je super vec, je plná dobrotiek, ktoré vás nasýtia a nakopnú do dňa. Vločky sú plné vlákniny a ak vám nechutí ovsená kaša, granola je super alternatíva. Pridaním orieškov, semienok a ovocia dostanete výživné raňajky a hlavne chutné! Sladí sa prírodným medom a ak vám obyčajný olej nevyhovuje, môžete použiť olivový či kokosový. Granola je jednoduchá na prípravu a výjde vás lacnejšie než tá kupovaná. Z jednej dávky máte kopec materiálu a najlepšie na tom je, že viete, čo ste do nej dali. V kupovanej sa stretnete s orieškom raz za čas, ale v domácej si namixujete koľko čoho chcete podľa chuti. Preto sa neriaďte ani podľa tohto receptu. Berte ho ako šablónu a prídavky použite v akom pomere chcete a aké chcete. Ja som si ako študent nemohla dovoliť drahé oriešky, preto som kúpila len balíček mandľových lupienkov a jeden balíček mix ovocia a orechov. Tieto balíčky sú dostať v každom obchode aj v prijateľných cenách a je to veľmi praktické, kúpite jeden dva balíčky a ste vybavení. Nevýhoda ale je, že orechy od ovocia musíte pretriediť, pretože ovocie by vám pečením prihorelo. Ja, ako milovník čokolády, som si do granoly pridala aj čokoládové kúsky a premýšľam, či nabudúce nepridám aj kakao a spravím ju kakaovú. Trošku čokošky na ráno nezaškodí, či? 
Granola je rýchly a jednoduchý recept pre chutnejšie a zdravšie ráno. S jogurtom či mliekom, s banánom či jahodami, vykúzlite si chutnú misku na raňajky aj maškrtu počas celého dňa. Ak použijete bezlepkové vločky, pochutnáte si aj keď ste bezlepkáč a ak použiteje bezlaktózové mlieko či jogurt, pochutnáte si aj keď ste bezlaktózový. A dokonca je VEGAN, ak použijete miesto medu cukor alebo nejaké prírodné sladidlo! Veľmi moderný produkt. Dokonca sa veľmi hodí ako homemade dar. 
Dúfam, že som Vám presvedčila si granolu urobiť a budem rada ak sa o to so mnou podelíte. Tak zatím... 

  • 400 g ovsené vločky
  • 150 g mix orechov
  • 100 g ľanové semiačka (iné semiačky alebo mix)
  • 100 g sušené ovocie
  • 100 g čokoládových kúskov
  • 250 g med alebo javorový sirup 
  • 125 ml olej (aký druh preferujete)
  • 100 ml voda
  • 1 ČL soľ
  • 2-3 ČL škorica
  • (50 g hnedý cukor)
Ovsené vločky si zmiešame s pokrájanými orechmi podľa výberu, semiačkami (či už ľanové, slnečnicové, chia, sezamové, mix alebo iné), poprípade kokosom alebo ostatnými vybranými ingredienciami a dáme bokom. V hrnčeku si odmeriame med, olej, soľ, škoricu a ak chcete granolu o čosi sladšiu, pridajte aj hnedý cukor. Všetko spolu miešame na miernom ohni. Hmotu odstavíme tesne pred zovretím a vlejeme do vločkovej zmesi. Poriadne premiešame, aby sa hmota dostala na každú vločku aj orech. Granolu rozložíme rovnomerne na plech a pri teplote 180°C pečieme 15 minút. Ak chceme aby sme mali v granole také zlúčené hrudky vločiek, pred pečením ju poriadne popritláčame na plech. Po 15 minútach granolu premiešame a dopekáme ďalších cca 15 minút do zlatista. Necháme vychladnúť a do vychladnutej granole pridáme sušené ovocie, poprípade čokoládu. Presypeme do vzduchotesnej nádoby a uložíme na suché miesto. Vydržať by že vraj mala cca mesiac, tak ju moc nešetrite a pochutnajte si na nej s jogurtom či mliekom alebo aj samotné. Sladkú chuť!





You May Also Like

0 komentárov