Používa službu Blogger.

Klasické cookies.

by - piatok, januára 18, 2019

Ahojte všetci a Šťastný Nový Rok priatelia! Ja viem, veď už je pomaly koniec januára a ja sa tu idem rozpisovať o Novom roku. Nejak mi opäť život nedovolil skôr a povedala som si, že to nevadí. Nie som full time blogger, robím to pre svoje potešenie, preto sa nemusím obávať, ako často niečo pridám. Aj keď by som bola rada, keby som si v tom spravila poriadok a piekla pekne krásne každý týždeň. Minule som si do diára spisovala  nápady a lidičky, celá zhrozená som zistila, že by som musela piecť minimálne 2x za týždeň po dobu celého svojho života, aby som stihla upiecť aspoň väčšinu koláčikov. Pomoooc! Neviem, ako to urobím, veď už teraz mám spoždení. Každopádne, bude to sladká jazda. Nápady na tento rok mám ako tak spísané, tak uvidíme, či ich dodržím. 
O predsavzatiach som sa trošku rozpísala už v príspevku na instagrame (tu) a odvtedy ma napadlo ešte ďalších 5 (😂). Nezáleží ale koľko si ich dám, ale či ich dodržím a v duchu tohto hesla som sa pustila do prípravy cookies. Cookies sú odjakživa moji veľkí strašiaci. Okrem tých čokoládových, ktoré tiež nevyzerali nejak ukážkovo, som s nimi mala len problémy. Povedala som si ale dosť! Cookies sú klasika a bola by hanba, ak by som sa im od strachu z minulých nepodarkov vyhýbala. Preto som si vyhľadala čo najviac info o tom, ako dosiahnuť tie naj cookies. Teraz môžem porovnať, čo som pri tých čokoládových a ostatných robila zle a zasmiať sa na sebe.

Všetko je to o správnom pomere surovín, teplote a čase. Zistila som, že aj keď je tých surovín málo, každá je veľmi dôležitá. Postupov som našla všelijakých. V jednom sa písalo zmäknuté maslo vymiešať s cukrami do peny, ale v odbornej knižke som sa dočítala, že príliž veľa vzduchu vmiešaného do cesta môže spôsobiť roztekajúce sa cookies. Inde sa zas pridávalo roztopené maslo a takisto im vyšli skvelé cookies. Ja som skúsila obe metódy a rozdiel som naozaj nevidela. Hnedý cukor je v cookies veľmi dôležitý ako pre chuť, tak aj pre farbu a textúru. Preto vám ho odporúčam nevynechať. Ďalej sa pridávajú vajíčka a vanilkový extrakt alebo struk. Ja som na základe jedného videa skúsila v tejto fáze pridať aj trochu kávy na zvýraznenie chutí a neoľutovala som. Ohľadom múky sa vedú tiež diskuzie, ale väčšina používa all purpose, čo sa u mňa rovná hladká. Sóda bikarbóna či prášok do pečiva? Viac hlasov by získala sóda, keďže aj do originálneho receptu sa dávala, aby sa cookies pekne roztiekli. Ja som si spravila podľa jedného videa pokus. Do polky cesta som dala len sódu a do druhého na polku sódu a polku práška do pečiva. Výsledok: tie s práškom do pečiva boli o trošku vyššie, ale chuťovo sa nelíšili. Preto som došla k záveru, že sóda bikarbóna môže hrať sólo v tomto recepte. Pridá sa soľ a premieša. V receptoch bolo primiešať čoko a ostatné nasekané prísady potom, ale ak ich zamiešate spolu s múkou, tak nebudete cesto tak dlho miešať a vyhnete sa tvrdým cookies.Odporúčam pridať aj orechy alebo skúsiť kombináciu rôznych čokolád či sušené ovocie. Cesto sa najlepšie kopčekuje naberačkou na zmrzlinu, ale ak neni poblíž, ruky hravo poslúžia. Dôležité je zachladiť kopčeky pred pečením, aby sme dosiahli rovnomerný tvar a prepojenie chutí. Pečieme krátko, aby cookies zostali vo vnútri mäkučké a len na povrchu boli chrumkavé. Najlepšie sú ževraj s mliekom, ale tu nie sme v Amerike, tak sa vykašlite na nejaké mlieko a pochutnajte si na nich samotných.
Dúfam, že som napísala všetky poznatky a dôležitosti, ktoré som si naštudovala a verím, že som vám tým pomohla. Na záver ešte taká pikoška: Boli vymyslené američankou menom Ruth Graves Wakefield okolo roku 1930 v podstate omylom. Raz keď piekla pre svoju návštevu musela použiť len "baker´s" čokoládu, ktorá sa v ceste neroztopila ako ostatné. Cookies sa stali obrovským hitom a pani Wakefieldová recept predala Nestlé za doživotnú dodávku čokolády.
Možno by bola o cookies zaujímavá aj sladká história, keby nájdem viac info. Uvidíme. Ešte ku koncu pridávam 2 zaujímavé videá, ktoré mi pomohli pri porozumení cookies, určite odporúčam.
https://www.youtube.com/watch?v=rEdl2Uetpvo
https://www.youtube.com/watch?v=sI7E8J1sGvw&t=206s

  • na 20 stredne veľkých cookies:
  • 140 g maslo
  • 80 g kryštálový cukor
  • 100 g hnedý cukor 
  • 2 vajcia 
  • 1 ČL vanilkový extrakt
  • 1 ČL soľ 
  • 1 ČL sóda bikarbóna
  • 260 g hladká múka
  • 200 g čokoláda
  • dobrovoľné: orechy, 1 PL rozpustnej kávy
Roztopené alebo zmäknuté maslo (moc na tom nezáleží, skúšala som obe verzie a výsledok bol rovnaký) vymiešame s oboma cukrami. Hnedý cukor používame taký ten "mokrý", nie obyčajný hnedý demerera. Pridáme vajíčka izbovej teploty a vanilku (TIP: odporúčam aj na vyzdvihnutie chutí pridať 1 PL kávy). Poriadne premiešame. V druhej miske si zmiešame múku, soľ a sódu bikarbónu. Nakrájame si aj čokoládu (ja som použila 1/2 nakrájanej čoko a 1/2 čoko kúskov kúpených z obchodu) a pridáme do sypkej zmesi, ak používame orechy tie takisto nasekáme a pridáme. Hmoty následne zmiešame dokopy. Nemiesime pridlho, aby cookies neboli tvrdé. Z cesta vyvaľkáme guličky alebo pomocou zmrzlinovej naberačky robíme kopčeky, ktoré ukladáme vedľa seba na malý plech vystlaným papierom na pečenie. Ten dáme buď do chladničky vychladnúť alebo ak cookies nebudeme potrebovať hneď, môžme dať kopčeky do mrazničky a ponechať ich tam dokým na ne nedostaneme chuť (TIP: keď kopčeky zatuhnú, môžete ich dať do jedného sáčiku a ušetriť tak miesto). Pri pečení nechávame dostatočný odstup a pečieme pri 180°C cca 10 minút, pri zamrazenom ceste je to o čosi dlhšie. Cookies by mali byť zlatisté a krehké. Necháme vychladnúť a môžme sa do nich pustiť. Sladkú chuť! 



 

You May Also Like

0 komentárov