Používa službu Blogger.

UK: Na ceste za snom, pt. 6

by - pondelok, februára 04, 2019

Po zdolaní poslednej najobávanejšej skúšky tohto semestra si môžem v klude povedať, že som za polkou svojho štúdia v UK. Opäť som prekonala samu seba a zažila množsto nového. Vítam Vás pri ďalšom pokračovaní mojej cesty za snom. Ak Vás to zaujíma, pokračujte ďalej a ak nie, tak si prejdite na nejaký receptík a ignorujte moje žvásty o živote.



Začnime teda pekne po poriadku. Prvý semester druhého ročníka bol pomerne náročný. Praktický predmet som mala iba jeden, ostatné 2 boli trápenie. V porovnaní s prvým ročníkom mi učivo neprišlo náročnejšie (ako som to v prvom ročníku počula), len sme piekli zložitejšie recepty, za čo som rada. Učiteľov som mala skoro všetkých rovnakých, čiže s tým nebol žiaden problém, dokonca sme aj ako trieda zostali všetky dievčatá po kope až na 2, čo sa pripojili. O to som to mala v porovnaní s prvým ročníkom jednoduchšie, že som si nemusela zvykať na nových ľudí (to ja veľmi ťažko). Opäť ten semester uletel ako blázon a ja sa nestačím čudovať ako som sa dostala až sem. Nie že by som si neverila, len všetko ide tak strašne rýchlo, že sú momenty, kedy si hovorím, že už som tu rok a dokopy som nič nezažila. Potom sa stačí len viac zamyslieť a spomenúť si, že som sa posunula o obrovský kus dopredu a nestalo sa to za noc. Musela som toho veľa prežiť, aby som sa dostala tam, kde som. Síce som ešte len na začiatku a ešte ma toho veľa čaká, teším sa na ďalšie výzvy a príležitosti, ktoré tam na mňa čakajú a som pripravená im čeliť.

Naspäť k škole. Ako som už spomenula, v prvom semestri som mala 3 predmety: Food design development, Quality Assurance a Advanced Confectionery and Chocolate. Asi nemusím hovoriť, že najradšej som mala Confectionery a nos som ohŕňala nad "Qualitou". Vyučovacích týždňov bolo ako vždy 12 a v porovnaní so "slovenským" polrok je to sakra málo času sa naučiť niečo nové, s tým, že predmet máš len raz za týždeň. To by ma zaujímalo, ako by sa slovenské učiteľky, ktoré sa často vyhovárajú na nedostatok hodín ich predmetu, popasovali s úbohým jedným dňom štúdia. Predsa som sa ale stihla niečo naučiť a postupne Vám predstavím z ktorých predmetov.

Food Design Development

Ako prvé musím pochváliť pána učiteľa/profesora. Mladík, moderný, aktívny, zapálený, z fachu, komunikatívny, zábavný, dobre vysvetľujúci a vôbec nie prísny ani protivný. Ten nám veru uľahčil tento predmet mnohým. Náplňou tohto predmetu bolo naučiť sa vylepšovať produkty, ktoré už sú na trhu ale aj vymýšľať nové, ktoré by obstáli. Lekcia veľmi poučná, ale napriek tomu pre mňa dosť nepotrebná, keďže sme sa zameriavali na veľkoobchody a veľkovýrobu. Boli nám vysvetlené termíny ako critical path, sensory evaluation, konkurencia a vlastne už si ani nepamätám čo, kedže som sa snažila len prežiť. Občas sa na seba za to hnevám, že mám možnosť štúdia a nevyužijem to, lebo som lenivé prasa. Ale tak čo sa zabijem, keď ma to nebaví a zameriavam sa na iné veci? Aspoň dochádzku mam 96 percentnú.

Zadanie pre tento predmet znelo natočiť 10 minútové video, resp. prezentáciu svojho novo vymysleného produktu, ktorý zahŕňal špeciálne sušené ovocie a k tomu "písomné vyrozumenie". Takže vlastne polku semestra sme sa snažili vymyslieť slaný pekársky výrobok, ktorý ešte neuzrel svetlo trhu a bude obsahovať sladké sušené ovocie (áno! Slaný produkt so sladkým ovocím... mne nechutí ani ananás na pizzi) a druhú polovicu semestra sme sa snažili ten produkt naozaj vyrobiť a zistiť, či to funguje. Následne potom vypracovať k tomu písomnú časť, kde všetko vysvetlíme, čo a ako, a na základe toho, čo napíšeme natočiť video. (pochopiteľne po anglicky!!)
Myslela som, že so mnou bude amen, ale s Božou pomocou som to zvládla. Najprv ma napadli šišky/donuty na slano. Pár pokusov som im aj venovala, ale poriadne cesto vyžaduje veľa času a my sme mali 4 hodky. Preto som sa rozhodla, že presedlám na slané profiterols (odpaľované buchtičky plnené krémom) a na moje prekvapenie to nebolo až tak zlé. Porota môj produkt ohodnotila výborne a už len stačilo natočiť video. Po 5 hodinách a 50. pokusoch som aspoň ako také video natočila a rozlúčila sa tým s týmto predmetom, dúfam, že na dobro.
PS: jediná vec, ktorú si pamätám z tohto predmetu a priniesla mi svetlo do života je toto video, ktoré nám učiteľ na hodine, zameranej na obal, púšťal:


Quality Assurance

Presuňme sa k predmetu, ktorý ma "bavil" najviac. Hodiny plné teórie a dychberúcich pokusov. A teraz vážne. Síce sú to dôležité veci a určite som sa naučila aj zaujímavé veci, opäť bolo učivo smerované na veľkovýroby a tzv "mass production" (masová nie mäsová výroba). 3 hodiny týždenne sme preberali špinu, plasty, potencionálne hrozby, hygienu, bezpečnosť, zákony, priestupky, kontroly, škodcov a pri pokusoch si pochutnali na pár koláčoch. Takto by som v jednej vete zhrnula tento predmet. 
Záverečná skúška bola jedna a dosť zaujímavá. V skupinách sme mali vypracovať 5 otázok, na každú sme mali 45 minút s tým, že sme mohli používať poznámky, internet, všetko. Bola som z toho dosť v strese, pretože som nechcela ostatku mojej skupiny prihoršiť, pretože ma to nebaví a neviem sa dobre vyjadrovať po anglicky. Zľutovanie prišlo v podobe dvoch biflošiek, ku ktorým som bola priradená. Oni boli šťastné, že si vypĺňali otázky a ja som bola rada, že odo mňa nič hrozné nechcú. Obávam sa ale, že tento predmet ma ešte v nejakej podobe stretne v treťom ročníku.

Advanced Confectionery and Chocolate

Čerešničkou na torte prvého semestru boli úžasné hodiny plné čokolády, cukru, smotany, múky a vajíčok. Reč je o cukrárine na vyššej úrovni. Počas všetkých hodín nás sprevádzali poväčšine francúzske dezerty úžasných chutí, ako napríklad Macarons, Le Petit Antoine, Fraisier či dokonalá Opera. Konečne som si po prvom roku prišla na svoje. Robili sme zložitejšie recepty a hlavne také, ktoré som ešte nerobila a tak som ich túžila spoznať. Celý semester tohto predmetu bola prechádzka sladkým sadom. Veď uznajte podľa fotiek. 
Zadanie na praktické skúšky znelo 4 "afternoon tea" dezerty. Mali mať určité rozmery, museli spĺňať určitý počet postupov a podmienkou bolo, že jeden z nich musí byť čokoládový. Z dôvodu blížiacich sa Vianoc som si pre moje koláčiky zvolila vianočnú tému a tomu som podradila vzhľad aj chuť. Piekla som:
  • Le Petit Antoine s pomarančovým krémom a perníkovým korpusom
  • Medovú tortu s praline krémom
  • Religieuse - odpaľované cesto plnené čerešňovo-čokoládovou plnkou 
  • Charlotte s citrónovým krémom, kokosovým korpusom a meringue paličkami
Hodnotie som dostala veľmi dobré, vyše 70% je úspech aj keď na to, ako som sa natrápila som čakala viac. Nič to, robila som čo som mohla a som na seba hrdá. K tomu som písala esej, za ktorú som dostala o 10% viac ako minulý rok z tohto predmetu, čiže úspech. Opäť musím povedať, že škola je úžasne vybavená potrebným príslušenstvom a pracujeme s veľmi kvalitnými surovinami, či už maslo, ovocné pyré a hlavne kvalitná čokoláda Callebaut. Radosť piecť!





Po veľmi skeptickom prvom ročníku sa mi upokojili hormóny a konečne som spokojná, hlavne kvôli tomu, že som tu už neni sama. Som veľmi šťastná, že so mnou do UK išiel aj môj milý a tým ukončil naše diaľkové trápenie. Verte mi, vzťah na diaľku nie je taký romantický ako vo filmoch. Som rada, že sme to tak museli ťahať len chvíľu. Môjmu priateľovi vďačím za mnoho vecí, že ma podporuje, že je tu so mnou a dáva mi pocit, že sme v tom spoločne. Ďalší aspekt, ktorý ovplyvnil môj život a priniesol harmóniu do života je fakt, že som si našla dobrú prácu. Síce to nemá nič spoločné s tým, čo študujem, ale cítim sa tam dobre a spoznávam nových ľudí a kultúry. 
Som už za polovicou svojho trojročného štúdia a som pripravená zdolať aj tú druhú polovicu. Bude to výzva, hlavne ten tretí ročník, kde budeme mať viac teórie než praxe, ale skúsiť to môžem. Často premýšľam nad tým, či sa na ten tretí ročník dať, ale ako sa poznám, keď to neskúsim, tak si to budem potom vyčítať. Ak to náhodou v 1/2 roku zhodnotím, že tudy cesta nevede, kludne môžem skončiť a posunúť sa ďalej... rozhodnutie je len na mne a ja dúfam, že sa rozhodujem správne.
Druhý semester bude opäť veľmi zaujímavý. Teším sa na chlebopečenie aj keď po prvej hodine s novým učiteľom som si tým až tak neni istá. Predsa ale na Patisserie sa teším veľmi. Síce budeme piecť len málo dezertov, naučíme sa pracovať s cukrom a učiteľku máme sladkú jak med. Tretí predmet je totálna katastrofa, ani neviem ako sa volá, ale budeme tam počítať a "manažerovať". Držte palce!

















You May Also Like

0 komentárov