Používa službu Blogger.

Sladká história: Key lime pie.

by - streda, júla 25, 2018

Rozhodla som sa, že začnem s takou rubrikou, ktorej názov ešte poriadne nemám vymyslený, ale bude sa týkať klasických koláčov, ich histórie a vývinu. Taká stará známa a možno aj menej známa klasika. Nápad mi skrsol už dávnejšie, ale poznáte to... kým sa k tomu človek dokope, tak to trvá. Motívom tohto nápadu bola školská práca, ktorú som mala robiť na predmet "Introduction to Patisserie", kde som mala písať denník k dezertom, ktoré sme piekli. Písala som o histórii a príprave dezertov, čo ma začalo celkom baviť a rozhodla som sa, že by som aj na mojom blogu približovala bližšie niektoré klasické dezerty. Dovtedy, dokým nenájdem tejto rubrike poriadnejší názov, volajme ju jednoducho "klasika".

Ako prvý koláč som si na mušku zobrala Key lime pie, alebo Limetkový koláč, ktorý sa považuje za oficiálny koláč územia Florida Key. O tomto koláči som sa dozvedela len nedávno a to v práci, kde ho máme v ponuke. Myslím, že celkovo na SR je menej známy alebo aspoň som sa s ním nikdy v cukrárni nestretla.  Vyhľadala som si teda recept a zistila som, že táto dobrota pochádza až z 19. storočia, čo mi zahralo do karát a mala som námet na prvý diel. Pobrázdila som internet a dozvedela som sa zaujímavú históriu o Key lime pie s ktorou sa s vami podelím.

Key lime pie.

Pochádza z časti Key West na Foride, kde rastú "key limes", čo sú špeciálne limetky, citrusový hybrid, inde spomínané aj ako mexická limetka či omani limetka. Názov dostala po území v ktorom sa udomácnila pred mnoha rokmi, ale pôvodom pochádza z Malajzie. Chuť má, vraj, veľmi špecifickú od iných citrusov. Zrelá key limetka má žltú, miestami hnedú farbu aj keď zvyčajne sa kvôli komerčnej zaužívanej farbe limetky zberá zelená. Je ich veľmi ťažké zohnať, kedže po hurikáne v roku 1926 plantáže na tomto území vysadili perzskými limetkami, ktoré sú jednoduchšie na zber a prepravu. A práve tieto limetky sa pôvodne používajú do originálneho receptu po ktorom dostali aj názov.
Istý floridský milionár v neskorých rokoch 19. storočia mal kuchárku, všetkým známu ako teta Sally. Ona mala pôvodne upiecť prvý známy key lime pie, aj keď sa hovorí, že recept mala od rybára. Píše sa, že možno teta Sally len pretvorila klasický citrónový koláč, do ktorého sa používali rovnaké suroviny. len miesto citrónov použila key limetky, ktoré boli lokálna surovina. Iná teória hovorí o rybárovi, ktorý sa plavil s posádkou dlho na mori, takže mal obmedzený prísun potravín. Kondenzované mlieko, trocha cukru, vajcia a citrusy ale skutočne mohol mať so sebou a tak vytvoril tento koláč. Je možné, že recept zdieľal s nejakým spolkom žien, alebo ho priamo povedal tete Sally? Každopádne, prvý recept bol spísaný až okolo roku 1930, no dovtedy už vedela každá rodina ako sa tento svieži dezert pripravuje.
Koláč sa pôvodne pripravoval do klasického cesta, z ktorého sa pripravujú aj iné ovocné koláče. To, kto prvý použil sušienky, som sa nikde nedočítala, ale je to chutná alternatíva a k limetkovej náplni veľmi dobre pasuje. Zaujímavé je, že recept pochádza ešte z dôb, kedy neboli ešte chladničky a v tej oblasti nebol ani dostatok mlieka, preto sa museli spoliehať na kondenzované mlieko. Prekvapivo toto mlieko bolo vynájdené už v roku 1856 Gailom Bordenom a vďaka nemu má koláčik jemnú a sladkú chuť. 
Na key lime pie je potrebných len 6 surovín. Maslové sušienky s maslom ako základ, presne ako to poznáme z cheesecakov. Našla som recepty, v ktorých sa do tejto zmesi pridával ešte aj cukor, ale myslím, že limetkový krém je dosť sladký a viac cukru koláč nepotrebuje. Kondenzované mlieko spolu so žĺtkami dodávajú koláču jemnosť a pôsobením šťavy z limetiek náplň zhustne. Pôvodne sa už koláč s náplňou nepiekol, ale kedže sú v ňom vajcia, z bezpečnostných dôvodov je dobré ho dať na pár minút do rúry, kým nedosiahne minimálne 110 °C. Pečením sa aj koláč ešte viac stabilizuje a zhustne. Myslím, že na pôvodný koláč sa už nedávala na vrch šľahačka, ale v modernejšej verzii sa to veľmi zaužívalo. Príjemne zjemňuje sladkú chuť limetkovej náplne a aj keď niektorí pridávajú do šľahačky cukor, ja ho osobne neodporúčam, kedže som ho do prvého koláča dala a bol moc presladený. Do druhého som už cukor nedala a koláč bol sladký tak akurát.
Zaujímavosť na záver:  V roku 1965 štátny zástupca Floridy navrhol zákon, ktorý mal pokutovať 100 dolármi každého, kto by predával key lime pie a nepoužil by v ňom pravé key limetky. Návrh bol ale zamietnutý. 
A ešte niečo na pobavenie: v google prekladači vám key lime pie preloží ako kľučový vápnový koláč. Odveci.

Verím, že ste sa dozvedeli niečo nové a zaujímavé, že sa vám tento článok páčil a budete sa tešiť na nové sladké príbehy koláčikov. Teraz už len zostáva si koláčik upiecť a pochutnať si na sviežom dezerte, ktorý je ideálny na letné dni ako sú tieto.


  • 120 g maslové sušienky
  • 75 g maslo
  • 1 konzerva kondenzovaného mlieka
  • 2 limetky
  • 4 žĺtka
  • 250 ml smotana na šľahanie
Maslové sušienky si pomelieme na jemno. Maslo roztopíme a zmiešame so sušienkami. Touto hmotou vystelieme spodok aj boky formy. Pečieme pri 180 °C dozlata. Necháme vychladnúť.
Kým nám chladne základ, pripravíme si limetkovú plnku. Kondenzované mlieko miešame spolu so žĺtkami kým nám cesto mierne nezhustne a nezbledne. Pridáme kôru a šťavu z 2 limetiek a miešame približne minútu. Krém trochu zhustne pôsobením limetiek. Pripravenú náplň vylejeme na sušienkový základ a dáme do rúry na 10-15 minút. Vyberieme a necháme vychladnúť.
Smotanu na šľahanie vymiešame do tuha. Môžme pridať aj pár lyžíc práškového cukru ako sa to píše v originál recepte, ale limetkový krém je dosť sladký, takže odporúčam vymiešať len samotnú smotanu. Rozotrieme na vrch koláča a necháme zachladiť. Sladkú chuť!







You May Also Like

0 komentárov