Používa službu Blogger.

Judáše.

by - piatok, apríla 14, 2017

Veľkonočné judáše sú pre mňa veľká novinka. Doma sme ich nikdy nerobili, ale dopočula som sa, že je to tradičný veľkonočný "must have", tak som sa odvážila a skúsila ich aj ja. Čítala som, že by sa mali piecť na Zelený štvrtok a ich skrútenie malo predstavovať povraz na ktorom sa obesil Judáš. Neviem prečo chcel na počesť samovražedného povrazu niekto vymyslieť koláč, ale dobre spravil.
Ja med môžem...vlastne ho milujem a v tomto recepte tvorí neodmysliteľnú súčasť. Recept je ako stvorený pre milovníkov kysnutého cesta. Ja sa medzi ne zaraďujem a tým sa stávam dvojnásobným fanúšikom judášov. 
Recept pridávam až v piatok, ale úmysel bol, že ho pridám vo štvrtok ale viete ako to chodí, nie je čas a keď človek najviac potrebuje, počítač s ním nespolupracuje. Myslím si, že keby ste si ich aj napiekli mimo zónu Zeleného štvrtka, na chuti im to neuberie. 
Cesta je veľa, tak ak chcete len koštovku, zarobte si len z pol dávky. Ja som robila z celej a vyšlo mi okolo 50 kúskov. Vyšlo by mi aj viac, keby stále nevyjedam to cesto. Surové kysnuté cesto je skrátka mňam. Výborné sú na raňajky s džemom alebo medom. Moje nevyzerajú nejak extra pekne ale verím, že vám sa vydaria lepšie a ja sľubujem, že do budúcna sa polepším.
Už sa môžem pomaly pustiť do upratovania a pečenia a určite ani vás to neminie. Tak veľa zdaru priatelia!

  • 500 ml mlieko
  • 1 1/2 kocky droždia
  • 1 PL kr. cukor
  • 250 g maslo
  • 2 PL (150 g) med 
  • 4 žĺtky
  • kôra a šťava z 1/2 citróna
  • 1 kg hladká múka 
  • štipka soli
  • horúca voda, med a citrónová šťava na potieranie
Pripravíme si kvások. Do teplého mlieka dáme 1PL kryštálového cukru a droždie. Medzitým ako kvások kysne si vyšľaháme zmäknuté maslo s medom. Pridáme žĺtky a poriadne premiešame. Pridáme kvások, múku, šťavu a kôru z citróna, soľ a vypracujeme vláčne cesto. Nemusí sa odliepať od stien, stačí len aby sa všetky suroviny riadne spojili. Necháme odležať 30 minúť ( ja som nechala až hodinu).
Po vykysnutí cesto vylejeme na dosku a odtrhávame si menšie kúsky ktoré vytvarujeme do takého hada a skrútime oba konce k sebe, alebo vytvarujeme do tvaru esíčka. Možností ako ich vytvarovať je veľa. Necháme na plechu trochu podkysnúť a pečieme pri 180 °C do zlata.
Ihneď po upečení potierame sirupom pripraveného z lyžice medu, trochu horúcej vody a pár kvapiek citrónovej šťavy. Najlepšie sú čerstvé, potreté medom. 






You May Also Like

0 komentárov