Používa službu Blogger.

Oškvarkové pagáče.

by - piatok, januára 17, 2020

Ahojte kamaráti,
dnes som si pre vás prekvapivo pripravila slaný recept. S pánom M sme sa sťahovali z našej mini škatulky do väčšej izby s vlastnou kuchynkou a pri preprave som v mrazáku narazila na domáce oškvarky, čo mi mamina ešte v lete zabalila na cestu. Už sa mrazili pridlho, tak som im konečne dala šancu zažiariť. Hneď som mala aj možnosť zoznámiť sa s "novou" rúrou, ktorá mi bude robiť spoločnosť najbližšie mesiace. 
Úprimne som pagáče nikdy nemala v obľube, len pár rokov dozadu som nim prišla na chuť. Raz za čas človeku prídu na chuť a vtedy je dôležité mať dobrý recept alebo pozvánku na oslavu, kde z 80% na ne natrafíte. Pagáče sú klasika. Pre mňa klasika znamená klasika oškvarková. Ešte som nevyskúšala iný druh pagáčov, ale v zozname mám už zapísané vyskúšať aj syrové, zemiakové či bryndzové. 
Receptov je snáď toľko, koľko je regiónov na Slovensku a každá gazdinká má ten svoj. Jedna dáva smotanu do cesta, druhá len žĺtky. Ja som vycucla z receptov ten svoj základný a vrelo ho odporúčam. Dočítala som sa aj, že mnohí pagáče podávajú k polievkam ako fazuľová či guláš. Zhodou náhod som v ten deň dala variť fazuľu na polievku. Môj milý to hodnotí pozitívne, ja radšej zostanem pri širokých domácich slížikoch. 


Recept na cca 20 ks:
  • 700 g hladká múka
  • 400 g mlieko
  • 42 g droždie
  • 1 PL cukor
  • 1 PL soľ
  • 1 vajce
  • 60 g masť alebo maslo
  • 1 ČL mleté čierne korenie
  • 400-500 g mleté oškvarky
  • vajce na potretie 
  • rasca, sezam, mak, soľ alebo syr na posypanie
Začneme s oživením kvasníc. Rozdrobíme ich do vlažného mlieka s 1 PL cukru a 1 PL múky. Necháme na teplom mieste nakysnúť. Do väčšej misky si odvážime zvyšnú múku, soľ, korenie, vajce a masť či maslo. Nakysnutý kvas vylejeme do misky a vypracujeme hladké nelepivé cesto, ktoré prikryjeme a na teplom mieste necháme kysnúť do zdvojnásobenia objemu. 
Cesto následne vyvaľkáme na tenký obdĺžnik (cca 1/2 až 1 cm) a rovnomerne rozotrieme oškvarky po celom povrchu. Zložíme na 3x tak, že jeden koniec založíme do stredu obdĺžnika a druhý koniec uložíme na vrch (ilustračný obrázok TU↑). Cesto zakryjeme utierkou a necháme odpočívať 15-20 minút. Proces opakujeme 3-4x. 
Po poslednom odpočinku cesto vyvaľkáme na cca 1 cm a vykrajujeme pagáče, ktoré potrieme vajíčkom, posypeme surovinou podľa chuti a pečieme pri 180 °C cca 20 minút do hneda. Sladkú Slanú chuť!





You May Also Like

0 komentárov