Používa službu Blogger.

Plnené šišky. Talianske šišky Bombolini.

by - nedeľa, marca 10, 2019

Fašiangy sú za nami a ja som sa na konci zobudila a začala premýšľať nad šiškami. Celá ja. Nech si plánujem ako chcem, spontánne nápady vždy vyhrajú. Instagram som mala zaplnený týmito vyprážanými dobrotami a veru, aj ja som im podľahla. Predsa, z detstva si pamätám, ako mamina s babičkou robievali šišky a tie mi veru nechutili. Boli mastné, divne zošuverené a na vrch dávali vyšľahané bielka s džemom. Odvtedy sa medzi mnou a šiškami vytvorila jedna veľká priepasť a veľmi zriedkakedy som ju pokúšala preskočiť. Život mi zmenili dokonalé šišky z Lidl, plnené úžasným čoko krémom!! Tie sa stali bod zlomu vo vzťahu ja vs šišky. Príchodom do UK som natrafila na šiškové šialenstvo. Asi v každom supermarkete v pečivovej sekcii na mňa pozerali krásne šišky za veľmi lákavú cenu. Nakoniec som raz podľahla a to bol začiatok mojej lásky k šiškám plnených s "curd-om". Odvtedy som si ich kúpila len raz, ale túžba po nich sa raz za čas vráti a vtedy vždy navštívim Instagram či Pinterest a kochám sa. Toľko môj život so šiškami.
Na svete je obrovské množstvo receptov a variácii na toto nezdravé pokušenie. V Amerike majú doughnuts, v Poľsku pączki, u nás sú to šišky a v Taliansku bombolini. Všetci majú vlastnú verziu a pritom je to ten istý koncept. Ale ktorý štát má najlepší recept? Ja, ako veľký milovník Talianska, som sa po dlhom skúmaní a porovnávaní receptov rozhodla, že aj keď sú všetky recepty veľmi podobné, najlepší a najzaujímavejšie mi prišli práve Bombolini. Do cesta sa pridáva pomarančová alebo citrónová kôra a práve tá chuť pozdvihne obyčajné kysnuté cesto na hotový zážitok. Chvíľku som sa pohrávala aj s myšlienkou, že ich spravím kváskové, ale budem k Vám úprimná. Upiekla som zatiaľ len 2 chleby a Mišeliskú ani Pohlreichovu hviezdu by som za ne nedostala. Ak raz budem ostrieľaná kváskožienka, určite sa začnem pohrávať aj so sladkými konceptami a určite sa o to podelím.
Čo sa týka môjho prvého pokusu... nedopadol najlepšie. V domnienke, že keď budem cesto tvarovať do guličiek a nebudem ho vykrajovať som pohorela. Všetko ale zvaľujem na nevhodné podmienky, respektíve nemám fritézu. V predstave, že ušetrím olej som použila malý kastrólik, v ktorom sa len veľmi ťažko dala udržať teplota oleja v ideálnej norme. Oleja bolo aj tak málo a väčia polovica šišiek skončila v koši, pretože boli vo vnútri surové. Veru, aj som skúšala pár zjesť, veď trochu surového cesta neuškodí, ale žalúdok mal úplne iný názor a na druhý deň som ich radšej vyhodila. Takže či už ich budete vykrajovať alebo tvarovať, nešetrite na oleji a vyprážajte s rozumom.
Nabudúce skúsim nejaké iné a môžte sa tešiť na porovnanie. Dúfam len, že tie už nebudú surové a tajne verejne dúfam, že budú mať ten rozkošný biely pásik po bokoch. Máte overený recept na šišky či skúsite tieto zahraničné?

  • šišky:
  • 200 ml mlieko
  • 20 g droždie 
  • 60 g kryštálový cukor
  • 2 vajcia
  • kôra z 1 pomaranča
  • 60 g roztopené maslo
  • 500 g hladká múka
  • náplň:
  • základný žĺtkový krém
  • 2 PL čoko/oriešková nátierka
  • 1 ČL rozpustná káva
  • ostatné:
  • olej na vyprážanie
  • kryštálový cukor a škorica na obalovanie 
Začneme s prípravou cesta. Do väčšej misky vylejeme vlažné mlieko, nadrobené droždie, cukor, vajcia a kôru z pomaranča. Vymiešame a zamiešame aj vlažné roztopené maslo. Postupne pridávame múku, až kým sa nevytvorí husté cesto. Cesto preložíme na pomúčenú dosku a miesime, až kým cesto prestane lepiť a je hladké. Dáme do misky, trochu pomúčime, prikryjeme utierkou a necháme kysnúť cca 1-2 hodiny alebo dokým cesto nezdvojnásobí svoj objem.
Medzitým si pripravíme náplň podľa receptu. Ešte do teplého krému primiešame 1 ČL kávy. Zakryjeme fóliou a necháme vychladnúť. Do vychladnutej náplne zamiešame čoko/orieškovú nátierku podľa výberu a dáme odležať do chladničky. (Ak chcete inú príchuť, riadite sa podľa pokynov receptu.)
Pri ďalšom kroku sú 2 možnosti:
1. cesto vyvaľkáme na pomúčenej doske na cca 1 cm hrúbku a pomocou vykrajovačky s priemerom 6-8 cm vykrajujeme kruhy. Tie necháme pod utierkou zdvojnásobiť svoj objem.
2. z cesta si navážime 60-80 g kúsky, ktoré následne vytvarujeme do guľky a necháme zdvojnásobiť ich veľkosť.
Ak ste dobre vybavení, zapnite fritézu na 170 °C a ak nie tak do hlbokej panvice alebo hrnca najeleme približne 500 ml oleja. Kým sa olej zohrieva, zmiešame si v hlbokom tanieri cukor so škoricou na obalovanie. Keď je olej pripravený, po 2 či 3 hádžeme šišky do oleja a smažíme z oboch strán do zlatista. Šišky následne odkvapkáme a obalíme v škoricovom cukre (ak sme sa rozhodli obalovať v cukre) a odložíme na plech/tácku vychladnúť. Po vychladnutí plníme krémom a môžme si pochutnať na úžasných bombolina-ch šiškách.





You May Also Like

0 komentárov