Používa službu Blogger.

Nemecké medovníčky. Lebkuchen. Pfefferkuche.

by - nedeľa, decembra 16, 2018

Ahojky, máme tu 3. adventnú nedeľu a ja sa hlásim s ďalším vianočným receptom, ktorý ma zaviedol až do detstva. Ako malí sme jedávali také kupované perníčky obalené v bielej poleve, aj vy? Veľmi to bolo dobré a nedávno som na ne narazila opäť a v to v obchode, kde som ani sekundu neváhala a kupovala. Tieto však boli iného tvaru a spodok mali obalený v čokoláde ale predsa, tá chuť mi pripomenula perníčky z detstva. No a tak som si povedala, že zistím na ne recept a urobím ich... a tak sa aj stalo. Neskôr som aj prišla na to, že tie veľké medovníčky, ktoré kupujeme celé poliate čokoládou v tvaroch ako srdcia alebo praclíky, sú nim tiež veľmi podobné.
Pátraním a stopovaním som zistila, že sú to nemecké medovníčky/perníčky, po nemecky je to Lebkuchen alebo Pfefferkuche. Našla som veľa rôznych receptov. Do jedného išla melasa, do druhého lieskové oriešky, ďalší zas pýtal kandizované ovocie. Niektoré recepty dokonca na spodok kázali dať nejakú oblátku. S polevou aj tvarom to tiež bolo všelijaké. Niekde boli poliate celé čokoládou, inde cukrovou polevou alebo kombinácia oboch a niektorí sa nepárali a len posypali cukrom. Tvary boli väčšiou srdiečka či obyčajné kruhy ale našli sa aj iné. Zo všetkých týchto informácii som si vybrala také, ktoré sa opakovali asi vo všetkých receptoch a vytvorila som tento. Otázka korenín je ďalšia kapitola, kedže každý recept pýtal zas iné. Všetky sa ale v určitom pomere spájajú v perníkovom korení a preto som si to uľahčila a pridala to. Polevu som zvolila dvojitú, ale čokoládu som použila len na pár, lebo som nemala dosť, no určite odporúčam perníčky v čokoláde obaliť. Mňam.
Musím vás aj upozorniť, že si dávajte pozor koľko ich pečiete, lebo ja som tie svoje vytiahla už zdola zhorené a to tam neboli ani 20 minút. Vy si ale dáte väčší pozor, všakže?
Neverím že vám tu už prajem krásnu 3. adventnú nedeľu! Dneska si dúfam že stihnem dorobiť školské veci  a v utorok sa s čistou mysľou vypravím na 10 dní domov. Teším sa. Krásne predvianočné obdobie bez stresu vám prajem.


  • 200 g med
  • 90 g maslo
  • 3 PL trstinový cukor
  • 250 g hladká múka
  • 90 g mleté mandle
  • 1 citrón
  • 2 ČL perníkové korenie
  • 2 ČL škorica
  • (1 ČL mletý zázvor)
  • 1 ČL prášok do pečiva
  • 1/2 ČL sóda bikarbóna
  • 10 g kakao
Med, maslo a cukor dáme do hrnčeku a varíme, dokým sa roztopí cukor a maslo. V druhej miske si zmiešame všetky sypké suroviny, kôru z celého citrónu a cca 2 PL šťavy. Zázvor som dala do zátvorky, lebo ja som ho nedala a boli úžasné, ale niektoré recepty si ho pýtajú. Obe hmoty spojíme dokopy a vypracujeme hladké cesto, ktoré zabalíme do fólie a necháme cez noc odležať v chladničke.
Rozohrejeme rúru na 180°C a zatiaľ si tvarujeme guličky. V niektorých receptoch sa píše cesto vyvaľkať, ale keď chcete robiť okrúhle keksíky tak stačí len odždibovať z cesta a v dlaniach vypracovať guličku ktorú následne jemne splasnete. Ale ak chcete medovníčky v iných tvaroch, najčastejšie sa robia srdcia, tak cesto vyvaľkajte a vykrajujte. Ja som si guličky vážila, aby boli rovnaké, a každá mala 25g. Vyšlo mi ich cca 30-35, zabudla som spočítať. Pečieme cca 10-15 minút. Medovníčky nepotrebujú veľa, aby neboli tvrdé. 
  • 100 g práškový cukor
  • 1/2 citróna
  • voda
Na polevu si zmiešame práškový cukor s citrónovou šťavou z 1 citróna a ak je poleva stále hustá pridáme vodu. Poleva by mala byť skôr riedka, aby sa na perníčkoch vytvoril len jemný "povlak". Vychladnuté medovníčky namáčame a ukladáme najlepšie na mriežku uschnúť. 
Ak chcete aj spodky namočiť v čokoláde, roztopte si čokoládu s trochou mlieka (alebo aj bez) a namáčajte už uschnuté medovníčky a nechajte uschnúť spodkom hore. Sladkú chuť!










You May Also Like

0 komentárov