Používa službu Blogger.

Pomarančová vianočka s brusnicami.

by - nedeľa, decembra 22, 2019

Vianoce už prišli, Vianoce už prišli... Vianoce už prišli priatelia! Teda teoreticky sú to ešte 2 dni, ale myslím, že už väčšina máme dovolenky a už nás len čaká pohodička. Tak som to mala mať aj ja, ale plány sa zmenili a zajtra idem do práce. Ešteže len na 6 hodín. Predtým chcem ešte ozdobiť medovníky, ktoré som nemala ani v pláne robiť, zabaliť darček pre môjho milého a čo to pofotiť na blog. Dúfam, že to všetko postíham a 24 ma bude čakať len oddych len s menšími prestávkami na pripravenie šalátu a stolu. Tento rok je to špeciálne, pretože s pánom M trávime spoločne prvý krát Vianoce a aj prípravu vianočnej večere budeme robiť po prvé. Celkom sa aj na to teším, i keď v kútiku duše viem, že mi domov bude chýbať. Na druhú stranu máme s pánom M šancu si budovať naše tradície a formovať spoločné Vianoce, ktoré verím budeme praktikovať po celý náš život.
Jedna z tých tradícii bude vianočka. Milujem vianočku a bol by hriech ju na Vianoce neupiecť. Ja som ju upiekla trochu v predstihu, ale plánujem ju (ak sa podarí) upiecť ešte raz, aby sme si na nej mohli pochutnať na štedré raňajky (24/12). So šálkou čaju a najlepšie pri pozeraní jednej z mojich obľúbených vianočných rozprávok, Ako sa vianočka dala poistiť proti pripáleniu. (video: https://www.youtube.com/watch?v=xZ0xVa3kXCM). Až mi srdce poskočilo, keď som ju našla na Youtube. Od detstva sa mi zaryla do pamäti a aj v mojich 23 rokoch je mi táto rozprávočka veľmi srdcu blízka. A vlastne všetky z knižky "Rozprávky pod stromček" mám rada. Škoda, že knižku mám doma a nemôžem si ňou zlepšiť náladu. Aspoňže som našla niektoré na internete. Máte aj vy obľúbenú detskú rozprávku?

Musíte mi veriť, keď vám poviem, že kombinácia pomaranč - brusnice je brutálna. A v tejto vianočke obzvlášť. Raz sme si v miestnom obchode kúpili chlebík a nevšimli si jeho príchuť. Ako obyčajne sme ho chceli podávať na slano, ale zistili sme, že je pomarančový s brusnicami a vtedy mi bliklo. Na Vianoce spravím takú vianočku!!! A tu je. V celej svojej nedokonalej kráse. Dúfam milá vianočka, že sa staneš našou tradíciou a budeš nám chutiť donekonečna. 


Recept:
  • 250 ml mlieko
  • 30 g kvasnice
  • 650 g haldká múka
  • 100 g kryštálový cukor
  • 150 g maslo
  • 100 ml pomarančová šťava
  • kôra z pomaranču
  • 3 žĺtky
  • 1 ČL soľ
  • 70 g brusnice
  • (50 g kandizovaná kôra z pomaranča)
  • vajíčko na potieranie
  • mandľové lupienky
Najprv si musíme našťartovať kvasnice. Urobíme to tak, že ich nadrobíme vo vlažnom mlieku spolu s 1 PL cukru. Necháme postáť, kým kvasnice narastú. Zatiaľ si pripravíme ostatné suroviny. Do misky dáme všetky ostatné suroviny okrem brusníc, vajíčka na potretie a mandľových lupienkov. Keď nám kvas narástol, vylejeme ho do misky a začneme hnietiť. Je na vás, či ručne stručne alebo mixérom. Vypracujeme hladké, nelepivé cesto, do ktorého pred koncom miesenia zapracujeme brusnice a ak nájdete aj kandizovaný pomaranč. Cesto dáme naspäť do misky spinkať, až dokým nezdvojnásobí svoj objem (cca 1 hod). 
Cesto rozdelíme na 9 rovnakých kúskov. Každý jeden vyvaľkáme na rovnako dlhý pás/prameň. Spodok vianočky sa bude skladať zo 4 prameňov, stred z 3 a vrch z 2 prameňov. Zo 4 prameňov pletieme tak, že si ich na jednom konci spojíme a každý prameň označíme číslom 1-4. Prvý prameň (ten vľavo) zoberieme, prevlečieme ponad 2, popod 3 a zase ponad 4 a automaticky sa z 1 stáva prameň č. 4. Opakujeme, až dokým neupletieme pekný vrkoč.
Vrkoč z 3 prameňov snáď každý pozná, no predsa si to zopakujeme. Opäť si všetky pásy spojíme na jednom konci a označíme číslami 1-3. 1 prehodíme ponad 2 a následne 3 tiež ponad 2. Vlastne na striedačku prekladáme bočné 2 vrkoče ponad ten stredný.
Horný diel je najjednoduchší. 2 pramene len prepletáme a vytvorí sa nám "špirála".
Vyšľahaným vajíčkom potrieme spodný diel a uložíme naň vrkoč z 3 prameňov. Takisto potrieme a na do stredu uložíme posledný vrkoč. Potrieme vajíčkom a posypeme mandľami. Pre istenie môžeme do vianočky zapichnúť pár špajdlí. 
Pečieme pri 180 °C cca 40 minút alebo do zhnednutia. Necháme vychladnúť a pochutnávame si na nej najlepšie s čoko nátierkou. Sladkú chuť!










You May Also Like

0 komentárov